https://ikariologos.gr/oroi-xrisis/
H αλαζονεία του αποικιοκράτη – Fraport: Απαιτήσεις 74 εκατ. από το Δημόσιο

H αλαζονεία του αποικιοκράτη – Fraport: Απαιτήσεις 74 εκατ. από το Δημόσιο

H γερμανική Fraport, που έχει αναλάβει τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, έχει προσφύγει σε «διαιτησία» κατά του ελληνικού Δημοσίου, ζητώντας 74 εκατ. ευρώ. Μια διαμάχη μάλιστα που ξεκινάει από τον Απρίλιο και γίνεται γνωστή μόλις σήμερα (με την πρώτη διαρροή της πληροφορίας από το γερμανικό Spiegel)

 

Οι απαιτήσεις της Fraport βασίζονται στη ρήτρα 6.4.3 της Σύμβασης Παραχώρησης, που ψηφίστηκε, παρά τις αντιδράσεις φορέων που την χαρακτήριζαν αποικιοκρατική, από το ελληνικό Κοινοβούλιο τον Μάιο του 2016 (ν.4389).
Το συγκεκριμένο άρθρο, προβλέπει ότι εάν η εταιρεία παρουσιάσει έξοδα άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ (προσκομίζοντας τιμολόγια) για «ζημιές που θα προκύψουν σε οποιοδήποτε από τα μεταβιβασθέντα στοιχεία», τότε το Δημόσιο θα αποζημιώσει τον παραχωρησιούχο για το κόστος της αποκατάστασης. Αυτό δίνει την ευκαιρία στην εταιρεία να εμφανίσει ζημιές, ή να ανεβάσει το κόστος της επισκευής ή αντικατάστασης περιουσιακών στοιχείων των αεροδρομίων, επιβαρύνοντας έτσι τα δημόσια οικονομικά. Σημειώνεται επίσης, ότι τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις πηγαίνουν στον ειδικό λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ κι από εκεί κατευθείαν στην «εξυπηρέτηση» του δημοσίου χρέους της χώρας. Τα έξοδα, βγαίνουν από τα κρατικά ταμεία…

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ,Αντώνης Λεούσης (Κ), ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece Alexander Zinell (Α) και ο Δημήτρης Κοπελούζος, πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου

Από την πλευρά του, σε πλήθος εγγράφων το Δημόσιο χαρακτηρίζει τις απαιτήσεις της εταιρείας ως «αβάσιμες και μη στοιχειοθετημένες». Τόνιζει για παράδειγμα ότι «κατόπιν και της εμπεριστατωμένης ενημερώσεως μας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όλα τα πάγια περιουσιακά στοιχεία των αεροδρομίων ήταν καλοσυντηρημένα, σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία και στη δέουσα λειτουργική κατάσταση […]»

Οι δηλώσεις Σπίρτζη δυο βδομαδες πριν

«Μέχρι στιγμής η κοινοπραξία δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής, δεν έχει λειτουργήσει καλύτερα τα αεροδρόμια από ό,τι τα λειτουργούσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας», δήλωσε, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 fm», κληθείς να σχολιάσει δημοσιεύματα περί τριβών στις σχέσεις της γερμανικής εταιρείας με το ελληνικό δημόσιο, με επίμαχο ζήτημα τα έργα αναβάθμισης στους διαδρόμους απο-προσγειώσεων του αεροδρομίου «Μακεδονία». «Η Fraport δεν έχει προχωρήσει στις επενδύσεις που όφειλε να προχωρήσει, ενώ έχουμε προβλήματα ακόμη και με την καθαριότητα στις τουαλέτες, που είναι σε πολλά αεροδρόμια χειρότερη, από αυτά που βλέπαμε και υπήρχαν στο παρελθόν», παρατήρησε χαρακτηριστικά ο κ.Σπίρτζης, καλώντας τη γερμανική εταιρεία «να καταλάβει ότι είναι μια εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων» και όχι αυτή που θα πει στη χώρα «τι έργα να κάνει και ποια δεν θα κάνει». Γι’ αυτό, τόνισε, «ας αφήσει καλύτερα τις διάφορες παρατηρήσεις για το πώς και τα ποια έργα θα γίνουν, καθώς τα έργα αυτά είναι στη σύμβαση και είναι υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου, είναι συγχρημαδοτούμενα έργα και έχουν εγκριθεί και οι μελέτες και τα χρονοδιαγράμματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους φορείς, που τα επιβλέπουν».
Αν τώρα υπάρχει κάποιο άλλο αίτημα από την πλευρά της εταιρείας, συμπληρωσε ο υπουργός Υποδομών υπάρχει και «η διαδικασία μέσα στη σύμβασή τους για επίλυση των διαφορών».

Nα θυμήσουμε ότι Fraport Greece, κοινοπραξία της ομώνυμης γερμανικής εταιρείας (65%) και της Slentel συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου (35%) προχώρησε στην αγορά μετά από δανεισμό στην οποία συμμετείχαν Ελληνικές τράπεζες

Η είδηση τον Φεβρουάριου του 2017 από την «Καθημερινή»:
“πέντε τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν την Fraport Greece ώστε να μπορέσει να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Ποιο είναι το παράξενο; Ότι μία από τις πέντε τράπεζες είναι …ελληνική. Η Alpha Bank. Κάτι που σημαίνει ότι εν ολίγοις πληρώνουμε την γερμανική κρατική εταιρία για να αξιοποιήσει τα ελληνικά αεροδρόμια. Δεν είναι τρελό;
Όπως σημειώνεται στο σχετικό δημοσίευμα «Σε συμφωνία με πέντε δανείστριες τράπεζες για τη χρηματοδότηση της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων κατέληξε η Fraport Greece. H χρηματοδότηση αφορά τόσο το εφάπαξ τίμημα της εξαγοράς (Acquisition Facility) όσο και το ποσό για τις επενδύσεις που έχει δεσμευθεί να πραγματοποιήσει (Capital Expenditure Facility), αναφέρουν στην «Κ» τραπεζικές πηγές από το εξωτερικό. Την ίδια ώρα παραμένουν προς επίλυση κρίσιμα ζητήματα ευθύνης του Δημοσίου, όπως η στελέχωση με ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των ιατρείων των αεροδρομίων που ενδεχομένως να δημιουργήσουν προβλήματα στο χρονοδιάγραμμα μεταβίβασης της 15ης Μαρτίου. Η συνολική χρηματοδότηση που απαιτείται είναι της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ, το 40% περίπου εκ της οποίας θα προέλθει από ίδια κεφάλαια των μετόχων της Fraport Greece. Το χρηματοδοτικό σχέδιο κατατέθηκε προς έγκριση στο ελληνικό Δημόσιο και τελεί υπό επεξεργασία από το ΤΑΙΠΕΔ και τους συμβούλους του για την παραχώρηση.
Από τις πέντε τράπεζες, οι τέσσερις είναι διεθνείς χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί και η μία ελληνική. Ειδικότερα, στη χρηματοδότηση συμμετέχουν, σύμφωνα με τις ίδιες
πηγές, η European Investment Bank (ΕΙΒ), η European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), η International Finance Corporation (IFC, θυγατρική της World Bank), η Black Sea Trade and Development Bank (BSTDB) και η Alpha Bank. H αρχιτεκτονική του χρηματοδοτικού σχήματος είναι τέτοια, που επιτρέπει την είσοδο πρόσθετων πιστωτών κατά τη διάρκεια του δανείου, συμπληρώνουν.”

ΠΗΓΗ

Κοινοποίηση άρθρου: