https://ikariologos.gr/oroi-xrisis/
Τυφώνας «Καπιταλισμός»: Γιατί σκοτώνονται οι εργάτες στο Κεντάκι και το Ιλινόι

Τυφώνας «Καπιταλισμός»: Γιατί σκοτώνονται οι εργάτες στο Κεντάκι και το Ιλινόι

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία – του Γρηγόρη Τραγγανίδα (από Το Περιοδικό)

του Γρηγόρη Τραγγανίδα – αναδημοσίευση από Το Περιοδικό

Σε ένα από τα μαζικότερα εργοδοτικά εγκλήματα της ιστορίας τους παραπέμπουν οι πληροφορίες από την τραγωδία στις ΗΠΑ, με τους νεκρούς και τις καταστροφές από τους ανεμοστρόβιλους. Διότι, από τους σχεδόν 100 νεκρούς που – μέχρι στιγμής – άφησαν πίσω τους οι ισοπεδωμένες υποδομές, σχεδόν όλοι ήταν εργάτες σε εργοστάσια και αποθήκες που λειτουργούσαν κανονικότατα, παρά τις προειδοποιήσεις των μετεωρολόγων.

Σύμφωνα λοιπόν με τα τελευταία νέα, στο εργοστάσιο κεριών Mayfield Consumer Products, στην ισοπεδωμένη πόλη Μέιφιλντ του Κεντάκι, ξεθάβουν συνεχώς πτώματα εργατών. Υπολογίζεται ότι περίπου 110 εργάτες βρίσκονταν στο εργοστάσιο το βράδυ της Παρασκευής για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση των γιορτών. Περίπου 40 κατάφεραν να διασωθούν.

Δεκάδες αγνοούνται ακόμη.

Αναλόγως, στο Έντουαρτσβιλ του Ιλινόις, η κατάρρευση της οροφής στην αποθήκη της Amazon έχει αφήσει πίσω της τουλάχιστον 6 νεκρούς. Σύμφωνα με την εταιρία, «περίπου» 190 εργάτες βρίσκονταν στην αποθήκη εκείνη τη μέρα σε όλες τις βάρδιες, αλλά η εκπρόσωπος της διοίκησης αρνήθηκε να πει πόσοι ήταν εργαζόμενοι με πλήρη απασχόληση.

Γιατί;

Διότι, επίσης λόγω των γιορτών, δούλευαν άνθρωποι για ψίχουλα, αδήλωτοι ή νοικιασμένοι, ή με σύμβαση λίγων ωρών.

Όπως και στο εργοστάσιο κεριών.

Όπως παντού.

«Λιώνοντας» στη δουλειά.. σαν τα κεριά

Το εργοστάσιο Mayfield Consumer Products ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος εργοδότης στο δυτικό Κεντάκι. Ακόμη όμως και το Assosciated Press αναρωτιέται: «Αλλά γιατί οι εργάτες του συνέχισαν να φτιάχνουν κεριά την Παρασκευή το βράδυ, καθώς ανεμοστρόβιλος ξέσπασε στην περιοχή, παραμένει ασαφές».

Στην πραγματικότητα, είναι εξαιρετικά σαφές: Λίγο πριν από την καταστροφή, η εταιρεία είχε δημοσιεύσει στο Facebook ότι προσπαθούσε να προσλάβει περισσότερα άτομα για βάρδιες 10 έως 12 ωρών, οι οποίες περιλαμβάνουν «γρήγορο ρυθμό εργασίας» και «υποχρεωτικές υπερωρίες».

Συγκεκριμένα, το εργοστάσιο διαφήμιζε βάρδιες 10 και 12 ωρών που ξεκινούσαν από 8 δολάρια την ώρα, περίπου 75 σεντς περισσότερο από τον κατώτατο μισθό. Η απογευματινή βάρδια ξεκινά στις 5 μ.μ. «Υποχρεωτικές υπερωρίες θα απαιτούνται συχνά, είτε παρατείνοντας τη βάρδια σας είτε εργαζόμενοι την Παρασκευή», ανέφερε η εταιρεία στην αγγελία της.

Το 2008, επικαλούμενη «οικονομική αδυναμία», η Mayfield Consumer Products απέλυσε 91 εργάτες εργαζόμενους στο εργοστάσιο κεριών Mayfield, ή αλλιώς, το 42% του τότε συνολικού εργατικού δυναμικού της.

Αλλά το 2011 και το 2018, καθώς η οικονομία βελτιωνόταν, το Γραφείο Οικονομικής Ανάπτυξης του Κεντάκι ενέκρινε συνολικά έως και 1,5 εκατομμύρια δολάρια σε φορολογικά κίνητρα με αντάλλαγμα η εταιρεία να προσθέσει έως και 68 θέσεις εργασίας στο εργοστάσιο.

Ουσιαστικά, δηλαδή, οι εργάτες πλήρωναν στην εταιρία τους μισθούς τους.

Το 2019, η Mary V. Propes – της ιδιοκτήτριας οικογένειας – είπε στον τότε κυβερνήτη της πολιτείας, ότι το εργοστάσιο «δεν μπορούσε να βρει αρκετούς εργάτες για να ικανοποιήσει τη ζήτηση της αγοράς για τα προϊόντα του». «Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά μας είναι η εργασία και η εργασία είναι το παν», είπε η Propes στον κυβερνήτη.

Αυτό που εννοούσε ήταν ουσιαστικά η τζάμπα εργασία.

Έτσι, φέτος, ο διευθυντής των φυλακών της κομητείας Γκρέιβς είπε ότι θα παρείχε «ένα πρόγραμμα εργασίας κρατούμενων σε επιχείρηση» για την παροχή εργατικού δυναμικού στο εργοστάσιο κεριών.

Επτά κρατούμενοι δούλευαν τη νύχτα της Παρασκευής στο εργοστάσιο όταν χτύπησε ο ανεμοστρόβιλος. Όλοι επέζησαν. Ένας αναπληρωτής – δηλαδή και αυτός εργολαβικός – δεσμοφύλακας που βρισκόταν στο εργοστάσιο για να παρακολουθεί τους κρατούμενους ήταν μεταξύ των πολλών νεκρών μέσα στο κτίριο.

«Καθαρίζοντας» έγκυες και παχύσαρκους

Επίσης φέτος, η Mayfield Consumer Products έπεισε ένα δευτεροβάθμιο δικαστήριο να επικυρώσει την απόρριψη αγωγής πολιτικών δικαιωμάτων που είχε κατατεθεί από τον Armando Rivera Hernandez, έναν εργάτη τον οποίο η εταιρεία προσέλαβε στο Πουέρτο Ρίκο. Ο Hernandez είπε ότι απολύθηκε επειδή ήταν υπέρβαρος αφού ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας έστειλε ένα email στο οποίο ανέφερε: «Εργαζόμαστε επιμελώς για να καθαρίσουμε τα ζητήματα (σσ εργαζομένων) επιληπτικών, παχύσαρκων, εγκύων και ειδικών αναγκών».

Το δικαστήριο απεφάνθη ότι ο Ερνάντες, έχοντας υπογράψει σύμβαση εργασίας με την εταιρεία και έχοντας επιστρέψει αργότερα στο Πουέρτο Ρίκο, δεν έπρεπε να έχει πρόσβαση στα δικαστήρια του Κεντάκι.

Αντίθετα, είπαν τα δικαστήρια, θα έπρεπε να είχε κάνει τα παράπονά του μέσω του γραφείου υπηρεσίας απασχόλησης, όπως απαιτούσε η σύμβαση εργασίας του.

Πιο απλά: Ας πρόσεχες φίλε μου…

Καμία άσκηση προστασίας από τυφώνες

Η Bryanna Travis, 19 ετών, και ο Jarred Holmes, 20, εργάζονταν για μήνες στο εργοστάσιο. Το αρραβωνιασμένο ζευγάρι δεν δούλευε όταν χτύπησε η καταιγίδα.

«Δούλεψα με αυτούς τους ανθρώπους. Μίλησα με αυτούς τους ανθρώπους. Προσπάθησα να δημιουργήσω δεσμούς με αυτούς τους ανθρώπους. Και δεν ξέρω αν έχει φύγει ένας από τους φίλους μου», είπε ο Χολμς.

Ο ίδιος είπε ότι δεν είχαν πραγματοποιηθεί ασκήσεις κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο εργοστάσιο για την προετοιμασία των ανθρώπων σε περίπτωση καταιγίδας.

Ο ιστότοπος της κρατικής υπηρεσίας ασφάλειας και υγείας του Κεντάκι απαριθμεί μια σειρά από 12 παραβιάσεις ασφάλειας στο εργοστάσιο το 2019, αν και δεν αναφέρει τους λόγους.

Οι εργολαβικές «γαλέρες» της Amazon

Σύμφωνα με τους «New York Times», το μοντέλο των εργολαβικών εργατών η Amazon ξεκίνησε να το εφαρμόζει σε μαζική κλίμακα από το 2018, έτσι ώστε να επεκτείνει το δικό της δίκτυο παραδόσεων, αντί να βασίζεται αποκλειστικά σε εταιρείες όπως η UPS.

Η Amazon άρχισε λοιπόν να κατασκευάζει σταθμούς παράδοσης, όπως αυτός του Edwardsville, που, σύμφωνα με την εφημερίδα, «είναι τυπικά σπηλαιώδη, μονοώροφα κτίρια».

Ο σταθμός παράδοσης του Edwardsville, τον οποίο η Amazon αποκαλεί DLI4, άνοιξε πέρυσι και μπορούσε να φορτώνει 60 φορτηγά ταυτόχρονα.

Σε αντίθεση με τα τεράστια, πολυώροφα κέντρα αποστολών της Amazon όπου αποθηκεύει και συσκευάζει αντικείμενα σε ξεχωριστές συσκευασίες, οι σταθμοί παράδοσης απασχολούν λιγότερα άτομα. Οι εργάτες της Amazon ταξινομούν πακέτα για κάθε διαδρομή παράδοσης. Στη συνέχεια, οι οδηγοί που εργάζονται για εργολάβους φέρνουν φορτηγά, στα οποία φορτώνονται τα δέματα με καρότσια και φεύγουν.

Η Amazon είχε περίπου 70 σταθμούς παράδοσης στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2017 και τώρα έχει σχεδόν 600, ενώ προγραμματίζει περισσότερους, σύμφωνα με τον σύμβουλο του κλάδου MWPVL International.

Παγκοσμίως, η εταιρεία παραδίδει περισσότερα από τα μισά δικά της πακέτα και έως και τα τρία τέταρτα των πακέτων της στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι περισσότεροι οδηγοί εργάζονται για άλλες εταιρείες στο πλαίσιο ενός προγράμματος που ονομάζεται «Συνεργάτες Υπηρεσιών Παράδοσης». Δηλαδή είναι εργολαβικοί.

Η Amazon ισχυρίζεται ότι η συμφωνία για τη σύναψη συμβάσεων βοηθά στην υποστήριξη μικρών επιχειρήσεων που μπορούν να προσλάβουν στις κοινότητές τους.

Ωστόσο, οι εργάτες της Amazon που εμπλέκονται άμεσα στο πρόγραμμα λένε ότι είναι ένας τρόπος δουλειάς που επιτρέπει στην εταιρεία να αποφύγει την ευθύνη για ατυχήματα και άλλους κινδύνους και περιορίζει την συνδικαλιστική οργάνωση σε έναν κλάδο με έντονη συσπείρωση στα σωματεία.

Η εκπρόσωπος της Amazon – η οποία επίσης αρνήθηκε να πει αν οι εγκαταστάσεις της είχαν την προβλεπόμενη προστασία από τέτοια φυσικά φαινόμενα που είναι πολύ συχνά στην περιοχή – λέει μόνο την μισή αλήθεια όταν αναφέρει ότι μεσολάβησαν περίπου 11 λεπτά μεταξύ της πρώτης προειδοποίησης για ανεμοστρόβιλο και του χτυπήματος της αποθήκης.

Διότι, τόσο η Amazon, όσο και το αφεντικό του εργοστασίου κεριών, ήξεραν πολύ καλά ότι θα χτυπούσαν ανεμοστρόβιλοι, αφού η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία των ΗΠΑ είχε εκδώσει το βράδυ της Παρασκευής προειδοποιήσεις για περιοχές σε αρκετές πολιτείες περιλαμβανομένου του Άρκανσο, του Τενεσί, του Μισούρι και του Ιλινόι.

Κέρδος – Τυφώνας: 1 – 0

Αλλά Χριστούγεννα, ίσον κέρδος. Και κέρδος σημαίνει ότι τα αφεντικά δεν υπήρχε περίπτωση να κλείσουν έστω για μια νύχτα τα εργοστάσια και τις αποθήκες για να μην σκοτώσουν κόσμο.

Η Sucharita Kodali, αναλύτρια της Forrester Research, λέει στους «New York Times», ότι ενώ η περίοδος των διακοπών είναι κρίσιμη για όλους τους λιανοπωλητές, είναι ιδιαίτερα έντονη για την Amazon: «Υπόσχονται συγκεκριμένες ημερομηνίες παράδοσης, επομένως είναι πιθανό να δοκιμάσουν να δεχθούν και τις περισσότερες παραγγελίες της τελευταίας στιγμής».

Σε περίπτωση που αναρωτιέστε τι κέρδισαν τα αφεντικά με την καταστροφή των εργοστασίων, η απάντηση είναι απλή: Αποζημιώσεις. Στην περίπτωση της Amazon μάλιστα η ζημιά είναι ακόμη μικρότερη.

Αλλά ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι ο ιδιοκτήτης του εργοστασίου κεριών χρεοκόπησε μετά την καταστροφή, αυτό, αφενός δεν σημαίνει τίποτα για τους δεκάδες νεκρούς εργάτες του, αφετέρου, είναι άσχετο με την κουλτούρα του καπιταλισμού. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε, ότι ο καπιταλιστής, σε αντίθεση με όλα τα αφεντικά των προηγούμενων εκμεταλλευτικών συστημάτων, δεν θα διαστάσει να σου πουλήσει και το σκοινί που θα τον κρεμάσεις.

Ο Μπέζος, το αφεντικό της Amazon, αύξησε κατά 44 δισεκατομμύρια δολάρια την περιουσία του μέσα στο 2020, εν μέσω πανδημίας – ξεπερνώντας τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ συνολικά – την ώρα που εκατομμύρια μισθωτοί έβγαιναν στην ανεργία, ή βρέθηκαν σε χειρότερες εργασιακές «γαλέρες», σε όλον τον πλανήτη, με πρόσχημα την πανδημία.

Ο Μπέζος ναυπηγεί το 127 μέτρων γιοτ του, αξίας άνω των 500 εκατομμυρίων δολαρίων.

Δεν θα σταματούσε λοιπόν μπροστά σε έναν τυφώνα.

Ειδικά μέσα στο χρυσοφόρο «πνεύμα» των Χριστουγέννων…

ΠΗΓΗ: imerodromos.gr 

Κοινοποίηση άρθρου: